domingo, 20 de marzo de 2016

LLINGUA ASTURIANA: AVERAMIENTU A LA CREATIVIDÁ LLITERARIA N'ASTURIANU

TALLER  DE CREATIVIDAD LITERARIA EN LLINGUA ASTURIANA
Organizados por la profesora de Llingua Asturiana Beatriz Fernández se han realizado varios talleres de acercamiento a la escritura creativa en asturiano.   
La joven escritora en lengua asturiana Alba Carballo ha sido la encargada de llevar a cabo estos talleres de creación literaria con los alumnos de la asignatura de Llingua Asturiana y Literatura del IES Ramón Menéndez Pidal de Avilés.
Alba es antigua alumna del Instituto Menéndez Pidal, ha ganado varios premios literarios y colabora en las revistas Larius y Formientu y en el programa de TV Alderiques d'Asturies. 
Alba, en la actualidad, cursa el Grado en Lengua Española y sus Literaturas, en la especialidad de Intensificación, y hará la de Asturiano en quinto año en la Universidad de Oviedo.
Ella misma nos cuenta cómo fueron los talleres de Creatividad Literaria en asturiano:


AVERAMIENTU A LA CREATIVIDÁ LLITERARIA N'ASTURIANU


Los alumnos de Llingua asturiana de 3º, 2º y 1º de la E.S.O participaron nun taller de creatividá lliteraria los díes 22 y 24 de febreru. Nuna de les sos hores de clase convirtiéronse n'auténticos escritores. Trabayando por separáu y también n'equipu desendolcaron actividaes nes qu'amosaron les sos aptitúes pa la creación lliteraria. 

Como nun cabía pensar una manera más risondera d’entamar un taller, lo primero que ficieron foi recibir tres pallabres desconocíes, d'eses tan difíciles y que tanto gusten a los profesores. De primeres paecía daqué complicáu, pero la calma llegó cuando supieron que teníen qu'inventar la definición. Ensin diccionarios, un llabor lexicográficu ensin medrana al bolígrafu colloráu. Dalgunes d'estes pallabres fueron: aguilandu, galmiada, orpín, ubleru, esfaracuyar, áscuara… Los resultaos fueron sorprendentes, unes aceiciones bien orixinales. Dalgunes, de fechu, prestábennos más que les de verdá. Asina entamaron a conocer el so superpoder, esi de ser dueños de les pallabres qu’empleguen, y de les que nun conocen, pero la cosa nun se quedó equí.

Dempués de compartir l'ampliu abanicu de definiciones llegó'l momentu d'una pequena audición. Colos cinco sentíos, y dafechu alerta, sintieron una pieza de música folk. Teníen de tener los güeyos zarraos na la reproducción y preparáse pa responder sobre'l papel a una de les entrugues más rares de les que se pudieron atopar: ¿A qué te güel esti cantar?

Y sí, los cantares tamién güelen. Ser escritor nun ye mover el bolígrafu con ritmu, nin teclear con rapidez. Ser escritor ye trabayar con tolos sentíos, esperimentar lo que ye propiu d'unu d'ellos con otru distintu, y crear el to mundiu. Asina foi: un mesmu cantar tresmitió munchos golores distintos. 

Escribir ye casi un deporte tamién, y te pon de cutio a prueba. Dempués del calentamientu, llegó'l momentu de crear un rellatu pequeñu. Cada alumnu escoyó trés de les pallabres de la primer actividá, col so significáu real, y escribió una trama curtia en que tuvieren les tres, de dalgún móu, conectaes. Esti microrrellatu tenía de dir robláu namás que con un nomatu. Teníen que guardar de callao de quién yera cada rellatu pa, na clase siguiente, intentar aldovinar l'autor. 

Estes fueron les aventures de los desacobardaos escritores del Menéndez Pidal, d'aquellos qu'abandonaron el so mieu al papel en blancu. ¿Quién sabe con qué nueves aventures van sosprendenos?

Alba Carballo



ACERCAMIENTO A LA CREATIVIDAD LITERARIA EN ASTURIANO


Los alumnos de Llingua Asturiana de 3º, 2º y 1º de la E.S.O participaron en un taller de creatividad literaria los días 22 y 24 de febrero. Durante una de sus horas de clase se convirtieron en auténticos escritores. Trabajando tanto de manera individual como en equipo desarrollaron actividades en las que mostraron sus aptitudes para la creación literaria. 

Como no cabía pensar en una forma más divertida de empezar un taller, lo primero que hicieron fue recibir tres palabras desconocidas, de esas tan difíciles y que tanto gustan a los profesores. Al principio parecía algo complicado, pero la calma llegó cuando supieron que tenían que inventar la definición. Nada de diccionarios, una labor lexicográfica sin temor al bolígrafo rojo. Algunas de estas palabras fueron: aguilandu, galmiada, orpín, ubleru, esfaracuyar, áscuara… Los resultados fueron sorprendentes, unas acepciones muy originales. Algunas, incluso, nos gustaban más que las verdaderas. Así comenzaron a conocer su pequeño superpoder, ese de ser dueños de las palabras que usan, incluso de las que no conocen, pero la cosa no se quedó aquí.

Después de compartir el amplio abanico de definiciones llegó el momento de una pequeña audición. Con los cinco sentidos, y completamente alerta, escucharon una pieza de música folk. Debían mantener los ojos cerrados durante la reproducción y prepararse para responder sobre el papel a una de las preguntas más raras de las que se han podido encontrar: ¿A qué te huele esta canción?

Y sí, las canciones también huelen. Ser escritor no es mover el bolígrafo con ritmo, ni teclear con rapidez. Ser escritor es trabajar con todos los sentidos, experimentar lo que es propio de uno de ellos con otro diferente, y crear tu propio mundo. Así fue: una misma canción transmitió muchos olores diferentes. 

Escribir es casi un deporte también, y te pone a prueba continuamente. Después del calentamiento, llegó el momento de crear un pequeño relato. Cada alumno escogió tres de las palabras de la primera actividad, con su significado real, y escribió una pequeña trama en que las tres estuvieran, de algún modo, conectadas. Este microrrelato debía ir firmado únicamente con un pseudónimo. Tenían que guardar en secreto de quién era cada relato para, en la clase siguiente, intentar adivinar el autor. 

Estas fueron las aventuras de los intrépidos escritores del Menéndez Pidal, de aquellos que abandonaron su miedo al papel en blanco. ¿Quién sabe con qué nuevas aventuras nos sorprenderán.

Alba Carballo






GLOSARIO:
AGUILANDU:
Aguinaldo. Aguinaldo de Navidad y Reyes. Paga extraordinaria que dan las empresas.
GALMIADA:
Zancada, paso largo.
ORPÍN:
Lluvia muy fina. Llovizna menuda, menos intensa que el orbayu.
UBLERU:
Aguijón de un animal.Lengua de los ofidios. Acicate.
ESFARACUYAR:
Desmigajar, desmenuzar, por ejemplo, el pan.
ÁSCUARA:
Ascua

Por si te queda alguna duda, aquí tienes el enlace al DGLA o Diccionario General de la Lengua Asturiana:
Diccionario General de la Lengua Asturiana
ALIENDA, CALDUEÑU
Y por si tienes curiosidad, Caldueñu del grupo Alienda es la canción que escucharon los alumnos de Llingua Asturiana en su Taller de Creatividad Lliteraria.  
Aquí puedes oírla: